Cuma, Temmuz 05, 2013

Başkalarının Acısına Bakmak - Regarding The Pain of Others / Susan Sontag


Yazar    : Susan Sontag
Yayınevi : Agora Kitaplığı / Penguin Books
Çeviri   : Osman Akınhay
Orijinal Dil  : İngilizce
Orijinal Yayın Tarihi : 2003
Sayfa    : 151(Türkçe) / 128(İngilizce)
başkalarının acısına bakmak
Orijinal dili ingilizce olup okuyup anlayabileceğime inandığım kitapları coğunlukla ingilizce okumaya çalışıyorum. Bunun iki sebebi var; birincisi çevirilerde kullanılan lisanı anlamakta sıkıntı çekiyor olmam, ikincisi ise ingilizce ana dilim olmasa bile yazarı kendi dilinde okuyup anlamaya çalışmam.

Sontag'ın bu kitabını uzun zamandır okumak istiyordum, kütüphanede ingilizcesi duran kitabı ne zaman elime alsam hep okumak ağır gelecek diye düşünüyordum. Kaan'nın doğumundan nerdeyse iki ay sonra Mayıs 2013 sonuna doğru kitabı okumaya başladım.  Evden bir iki saatliğine sadece pusetle çıktığımız zamanlardı ve Gezi Parkı olayları başladı. Olayların hepsine yürüyerek onbeş dakika mesafede olmamıza rağmen, iki aylık çocuğu dışarı çıkartmaya cesaret edemeyip televizyon karşısında ve sosyal medya peşinde İstanbul öncelikli, Türkiye genelindeki olayları takip etmek zorunda kaldım.

Bu dönemde kendi durumuma daha uygun başka bir kitap okuyamazdım herhalde. İnsanın hemen yanıbaşında yaşanan olayları bile güven içinde oturduğu salonunda, kendi kanepesi üzerinde izlemesi, anladığını hissettiğini düşünmesi ama aslında ne kadar uzak olduğunu fark etmesi böyle oluyor herhalde.


Sontag; kendisi ile birlikte, Woolf, Goya, Capa gibi yazar, ressam ve fotoğrafçıların metin, tablo ve fotoğraflarına referans vererek savaşın fotoğraf, video gibi yöntemler ile dünyaya duyurulmasını inceliyor. İnsanın birebir yaşamadığı her olayı, özellikle savaşı, fotoğraf veya televizyon vasıtası ile arka arkaya görmesinin ilk önce yardım/acıma, sonrasında ise alışkanlık hissi yaratmasını farklı örnekler ile anlatıyor. 

İçinde yaşadığımız dönemde, etrafımızı kaplayan görsel yağmurunun  benliğimizi nasıl değiştirdiğine dair kesinlikle okunması gereken bir kitap diye düşünüyorum. 

Buna değinmeden bitiremeyeceğim. Kitapta ağır ve etkileyici bir çok örnek olmasına karşı 
beni en etkileyen Sontag'ın aşağıdaki tespiti oldu. '2001'de New York'ta Dünya Ticaret Merkezi'nin yıkılmasını birebir yaşayan birçok insan 'kötü bir rüya görüyormuş gibiydim' yerine 'bir film izliyormuş gibiydim' olarak yorumda bulunmuş.' İnsan doğası olan rüyanın yerini, insan yapımı olan filmin almış olması çok ürkütücü...

Hiç yorum yok: