Perşembe, Nisan 20, 2017

Yıldırım Bölge kadınlar Koğuşu / Sevgi Soysal

Yazar    : Sevgi Soysal
Yayınevi : İletişim Yayınları
Orijinal Dil : Türkçe

Orijinal Yayın Tarihi : 1976

'Oldum olası, kurallar içinde yaşamaya zorlandığım zaman, uymak zorunda bırakıldığım kurallardan daha katısını kendim koyarım. Bu bana, dıştan geşen baskıyı kendi coğrafyam içinde tesirsiz bıraktığım duygusunu verir.' s.52
Çok uzun zamandır Sevgi Soysal okumak istiyordum ama nedense kitaplarının yanından geçip bir türlü elimi uzatamamıştım. Bu sebeple Sevgi Soysal'da Hasan Ali Toptaş gibi geç tanıştığım yazarlardan biri oldu. Tante Rosa ile başlayıp, Yıldırım Bölge ile ilerlediğim okumalarıma Yenişehir'de Bir Öğle Vakti ile devam edeceğim. 

'Yıldırım Bölge Kadınlar Koğuşu' 12 Mart dönemine damgasını vuran sayılı kitaptan bir tanesi. O dönemde yaşananları anlatması bir yana, beni asıl etkileyen Sevgi Soysal'ın inanılmaz anlatımı oldu. İçinde yaşadığı tüm zorluklara rağmen bu derecede sakin ve sade bir anlatım dili ile yazabilmiş olmasına, kitabı okurken de, bitirdikten sonra da hayran kaldım.

'Tante Rosa'yı okurken içindeki kadınlığı, şefkati, dinginliği, dinleme, gözlemleme ve aktarma gücünü hissetmiştim ama bu kitapta, kim bilir belki de, birebir yaşananlar üzerinden kaleme aldığı için tüm bu özellilkler sanki şaha kalkmış. 

Tüm bunların yanında beni en çok etkileyen sanırım anlattığı kişileri sadece kendi algısı ve gözü üzerinden anlatmamış olması. O kişinin, içinde bulunduğu durumu ve geçmişini göz önünde bulundurarak ne hissettiğini anlamaya ve aktarmaya çalışmış olması. Bana hissettirdiklerini tarif edebilmek için empati kelimesi çok klişe geliyor, onun yerine duyumsamayı kullanmayı tercih edeceğim. İnsanın kendisini ve başkalarını nasıl duyumsayabildiğini, insanlığını her durumda nasıl ön plana koyduğunu gördüğüm, benim için çok etkili bir kitap oldu.

Önsözde, belli bir dönem tutukluluğunu birlikte geçirmiş olduğu Oya Baydar'ın yazmış olduğu gibi Sevgi Soysal 'siyasal hamaset yapmak, kendini övüp kendini anlatmak için değil, insanı anlatmak için, insan sevgisiyle yazıyor.'

Kendimizi anlamak için kendimizin haricindeki seslere ihtiyacımız var. İnsanlığımızı anlamak için insan sevgisini en diplere kadar içinde hisseden yazarları okumaya ihtiyacımız var. Bence Türk yazınında Sevgi Soysal bu yazarlardan bir tanesi.

Hiç yorum yok: